Sydämesi puolella
Tänään julkistettiin Vasemmistoliiton kunnallisvaalislogan ja vaalijuliste. Minulle tulee vaalisloganista mieleen kaksi asiaa. Tietenkin ensimmäisenä vanha sanonta, että sydän on vasemmalla puolella (ja veri punaista).
Mutta ennen muuta minusta slogan pitää lukea niin, että puolustamme niitä asioita, jotka ovat ihmisten sydäntä lähellä. Tutkimukset osoittavat, että ihmiset toivovat yhteiskunnalta juuri niitä asioita, joita Vasemmistoliitto edistää: hyviä yhteiskunnan tuottamia palveluja, joita rahoitetaan verovaroin. Ihmiset haluavat tasaisempaa tulonjakoa ja ympäristöystävällisempiä päätöksiä.
Nyt kehotamme ihmisiä äänestämään sydämellä. Ja usein sydän puhuu nimenomaan Vasemmistoliiton puolesta.
Tänään oli syksyn ensimmäinen valtuuston kokous. Jätin siellä yhden oman aloitteen fillaripumpuista ja lisäksi teimme yhteisaloitteen raitiovaunulinja yhdeksän pikaisesta kehittämisestä punavihreän mäkiallianssin (Arhinmäki, Pajamäki, Sinnemäki) kanssa.
Ohessa aloitteet:
Fillaripumppuja Helsinkiin
Työmatkapyöräilyä ja vapaa-ajan fillarointia pitää edistää Helsingissä. Se on sekä ympäristö- että terveyskysymys. Siksi fillarin selkään hyppäämisen kynnystä pitää madaltaa niin paljon kuin mahdollista.
Jotta pyöräily on sujuvaa ja viihtyisää, pitää kumien säilyä kovina. Helsinki voisikin ottaa mallia Tukholmasta, joka on asentanut kuuteen keskeiseen liikennepaikkaan polkupyörän pumppauskoneita. Esimerkiksi Slussenin pyöräpumppua käytettiin ensimmäisen kolmen kuukauden aikana yli 15 000 kertaa.
Myös Helsingin olisi syytä kokeilla tällaisia Tukholmasta tuttuja pumppuautomaatteja. Automaatit olisi syytä sijoittaa paikkoihin, joissa on paljon polkupyöräliikennettä, esimerkiksi Rautatieasemalle, Sörnäisten Rantatielle, Pasilan asemalle jne.
Me aloitteen allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että Helsingin kaupunki selvittäisi mahdollisuuden sijoittaa pyöräpumppuja polkupyöräliikenteen solmukohtiin.
Valtuustoaloite raitiovaunulinja 9 kehittämisestä
Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme seuraavia parannuksia raitiolinja 9 reitin laajentamiseksi.
Esitämme, että raitiolinjaa numero 9 jatketaan ripeällä tahdilla etelään, merisatamaan asti. Linjan jatkaminen palvelee ennen kaikkea etelähelsinkiläisiä. Tällä tavalla muodostuisi sujuva
joukkoliikenneyhteys muun muassa Stockmannille. Tämän lisäksi yhteys palvelisi niitä lukuisia kaupunkilaisia, joille Kaivopuiston alue sekä läheiset saaret kuten Uunisaari ja Pihlajasaari ovat tärkeitä virkistäytymisalueita.
Linja voisi kulkea Tarkkampujankadulta Korkeavuorenkatua alas ja Kapteeninkatua pitkin etelään ja nousta takaisin pohjoiseen Neitsytpolkua ja Kasarmikatua. Keskusteluissa on ollut esillä myös
vaihtoehto, jossa etelään ja pohjoiseen kulkevat raitiovaunut kulkevat samalla katuosuudella, mutta raiteet on asetettu limittäin. Tätä mallia on käytetty Mikonkadun raideratkaisussa. Molemmat vaihtoehdot ovat harkitsemisen arvoisia.
Esitämme selvitettäväksi mahdollisuutta nopeuttaa reittiä linjan keskivaiheilla; linjan 9 tulisi jatkaa Porthaninkadun jälkeen suoraan Fleminginkatua, kuten bussin numero 17 aikaisempi reitti teki. Näin reitti Aleksis Kiven kadulle olisi nykyistä suorempi ja linja 9 olisi Torkkelinmäen asukkaille nykyistä paremmin saavutettavissa oleva.
Esitämme myös, että linjan 9 osalta valmisteilla olevaa jatkosuunnitelmaa Ilmalaan kiirehdittäisiin.
Kommentteja (4)