Peruskoulun opetusryhmistä annettava maksimikokosuositus Helsingissä

Kirjoitettu Paavon blogi

Peruskoulun opetusryhmien koot vaihtelevat huomattavasti jopa Helsingin sisällä. Ryhmien maksimikoosta on annettava suositus, kuten Espoon opetuslautakunta on tänä keväänä tehnyt. Kyse on sekä alueellisesta tasa-arvosta kaupunginosien välillä että yksittäisen oppilaan huomioimisesta. Tässä tänään tekemäni valtuustoaloite:

Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämässä selvityksessä koko Suomen perusopetuksen opetusryhmien koosta (2010) todetaan, että keskimääräinen opetusryhmäkoko on pienentynyt hieman kaikilla luokka-asteilla sitten edellisen selvityksen, joka tehtiin vuonna 2008. Vaikka suunta on oikea, perusopetuksen ryhmäkokojen vaihtelu kuntien välillä ja suurempien kuntien sisällä on edelleen ongelma.

Koska perusopetusryhmien koosta ei ole säädetty lailla, on Helsingin kaupungin syytä antaa suositus perusopetuksen maksimiryhmäkoosta. Ryhmien maksimikoon tulisi olla 20-25 oppilaan välillä. Alueilla, joissa tarvitaan erityistä tukea, (esimerkiksi alueilla, joilla asuu runsaasti maahanmuuttajia), ryhmäkokosuosituksen tulisi olla pienempi.

Esimerkiksi Espoon opetuslautakunta linjasi tämän vuoden huhtikuussa, että ensi syksynä peruskoululuokalla saa olla enintään 25 oppilasta. Luokkakohtaisen maksimioppilasmäärän saa ylittää vain erityisestä syystä.

Tärkeä peruste ryhmäkokosuosituksen antamiselle on alueellisen tasa-arvon säilyttäminen Helsingissä. On jo havaittu, että osa vanhemmista valitsee asuinalueensa lasten koulun perustella. Yksi tapa tasoittaa asuinalueiden välisiä eroja on varmistaa, että liian suuret luokat eivät muodostu tietyn asuinalueen valinnan esteeksi.

Koululuokkien liian suuren koon takia opettajan on mahdotonta ottaa huomioon riittävästi kaikkien oppilaiden erilaisia tarpeita. Opettajan riittävä huomio ja keskinäinen vuorovaikutus opetuksessa on lapsille ensiarvoisen tärkeää. Suurten luokkakokojen on todettu vaikuttavan kielteisesti erityisesti matalan sosioekonomisen tason perheistä tulleisiin lapsiin. Lasten ja nuorten laiminlyönti koulussa lisää syrjäytymistä, joka tulee yksilölle ja kunnille myöhemmin kalliiksi.

Kuten opetus- ja kulttuuriministeriöstäkin todetaan, perusopetuksen opetusryhmien koolla on vaikutusta yleiseen kouluviihtyvyyteen, oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin, henkilökohtaiseen ohjausaikaan ja tätä kautta oppimistuloksiin. Koulutuksenjärjestäjän tulee taata turvalliset ja viihtyisät koulutilat oppilaille.

Edellä olevan perusteella esitämme, että Helsingin kaupunki antaisi suosituksen perusopetuksen maksimiryhmäkoosta.

Kommentteja (0)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *