Malmin lentoasema asuntorakentamiseen?
Monet kaverini muistelevat, miten he nuorina polkivat fillareilla Itä- ja Pohjois-Helsingistä katsomaan lentokoneiden nousuja ja laskeutumisia Malmin lentoasemalle. Heille kentässä on paljon nostalgia-arvoa. He haluaisivat jo ihan fiilispohjalta säilyttää aseman.
Monelle erilaista lentotoimintaa harrastavalle Malmi on ihanteellinen paikka. Se sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Sinne pääsee myös joukkoliikenteellä. Kuka nyt vapaaehtoisesti haluaisi siirtää harrastuksena 50 kilometrin päähän?
Lentoaseman ympäristö on lähiseudun asukkaille tärkeä alue lenkkeilyyn, hiihtoon ja virkistäytymiseen, myös monille ystävilleni. He haluavat säilyttää nämä mahdollisuudet myös tulevaisuudessa.
Ymmärrän hyvin miksi näillä perusteilla vastustetaan Malmin lentoaseman muuttamista asuinalueeksi.
Miksi silti kannatan Malmin lentoaseman rakentamista?
*
Helsingin suurimpia ongelmia on asumisen kohtuuttoman korkea hinta. Isolla osalla ihmisistä menee jopa yli puolet käteen jäävistä tuloista asumiskustannuksiin. Kohtuullista olisi korkeintaan neljäsosa.
Jotta asumisen hintaa saadaan painettua alas Helsingissä, pitää rakentaa paljon lisää asuntoja. Erityisesti tarvitaan kohtuuhintaisia vuokra-, asumisoikeus- ja Hitas-asuntoja.
Helsinkiin tarvitaan täydennysrakentamista, mutta myös uusia asuinalueita. Jotta voimme suojella ihmisille tärkeitä lähimetsiä, kallioita ja virkistysalueita, pitää löytää isoja rakentamiskokonaisuuksia. Esimerkiksi Kivinokka, Mustavuori, Keskuspuisto ja Vartiosaari ovat alueita, joita haluan säästää.
Minulle on tärkeää, että nykyisten ja tulevien asukkaiden kannalta tärkeät luonto- ja virkistysalueet lentoaseman ympäriltä säilytetään. Rakentaminen tulee rajoittua lähinnä lentoaseman tällä hetkellä aidatulle alueelle. Tämä varmistetaan asemakaavavaiheessa. Pisimmälle menevät ja laajimmat rakentamissuunnitelmat, jotka veisivät lähivirkistysalueet, ovat mielestäni ylimitoitettuja.
Joidenkin suunnitelmien mukaan Malmin lentoaseman alueelle on mahdollista rakentaa koti jopa 20 000-30 000 asukkaalle hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palveluiden ääreltä. Näin mittava rakentaminen on tuskin mahdollista, jos halutaan samalla säilyttää asemaa ympäröivät lähivirkistysalueet.
Uudet asukkaat parantaisivat koko Malmin alueen palveluja. Samaan aikaan on huolehdittava myös siitä, että kunnioitetaan alueen historiaa. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan lentoasemarakennuksen pitää jatkossakin olla alueen keskus.
Lisäksi haluan säilyttää Tattarisuon teollisuusalueen nykyisenkaltaisena pienimuotoisen yritystoiminnan alueena. Helsingissä tarvitaan myös työpaikkoja ja pienille yrityksille mahdollisuuksia toimia.
Näillä reunaehdoilla kannatan Malmin lentoasema-alueen rakentamista asuinalueeksi.
Monet ovat myös sanoneet, ettei Malmin lentoasema ole hyvää rakennusaluetta, koska se sijaitsee suolla. Näin varmasti on. Helsingissä ei ole enää juurikaan ”hyviä” rakennusalueita vaan lähes kaikki uudet alueet vaativat maanpuhdistusta tai paalutusta.
Tämä toki ei ole sinänsä mitään uutta. Helsingin keskusta on esimerkiksi rakennettu vanhan merenpohjan päälle puupaalujen varaan. Se on selvä, että Malmille ei rakenneta, jos sinne ei pystytä rakentamaan. Mutta aikaisemminkin on rakennettu vähintään yhtä haastaviin olosuhteisiin.
*
Helsinki ja helsinkiläiset tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Se on ollut keskeinen poliittinen tavoitteeni niin kauan, kun olen ollut mukana Helsingin politiikassa.
Kommentteja (32)