Kohtuutta kotihoidon työntekijöille – parkkilupia, ei sakkoja
Kotihoidon asiakastyötä tekevien työntekijöiden pysäköintiongelmat tulisi ratkaista. Kotihoidon työntekijät tekevät asiakaskäyntejä jalkaisin, polkupyörällä, julkisilla liikennevälineillä, kaupungin leasing-autoilla tai omalla autolla. Tarkoituksenmukaisin liikkumismuoto valitaan tilannekohtaisesti.
Esimerkiksi Helsingissä kotihoidon työntekijöiden toiveita on kartoitettu, ja autojen lisäksi työntekijät toivovatkin mm. mahdollisuutta skoottereihin, sähkömopoihin ja sähköpolkupyöriin, jotta liikkuminen asiakkaiden luo helpottuisi. Kokonaan autoista ei voida luopua, sillä esimerkiksi yöaikaan saattaa auto olla paras vaihtoehto turvallisuuden vuoksi.
Pysäköintiin asiakaskäynneillä liittyy useita ongelmia: pysäköintipaikan etsiminen vie asiakastyöhön tarkoitettua työaikaa, aikaa kuluu pysäköintipaikalta asiakkaan luo siirtymiseen, ja kotikäynnin venyminen saattaa aiheuttaa pysäköintivirhemaksun. Työntekijät ovat pääsääntöisesti maksaneet pysäköintivirhemaksut itse, ellei pysäköinninvalvontayritys ole peruuttanut virhemaksua. Joissain erityisen kohtuuttomissa tilanteissa kaupunki on korvannut maksun.
Helsingin kaupunginvaltuusto on keskustellut pysäköintiongelmista valtuustoaloitteen pohjalta. Samanlaisia ongelmia on myös Vantaalla, jossa asiasta on jätetty myös valtuustoaloite. Aloitevastauksessa ja käydyssä keskustelussa on käynyt selväksi, että kunnan omilla toimilla asiaa ei pystytä yksin ratkaisemaan.
Olisikin tarpeen selvittää lainsäädännöllisiä mahdollisuuksia helpottaa pysäköintiä kotihoidon asiakaskäyntejä tekeville työntekijöille.
Tieliikennelain 48 §:n poikkeussäännöksen mukaan ajoneuvo, joka on tienpidossa, liikennevalvonnassa tai poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävissä, saa pysäköintisäännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta.
Yksi ratkaisu yllä kuvattuun ongelmaan voisi olla, että viranomaisten listaukseen lisättäisiin myös kotihoidon asiakaskäyntejä tekevät työntekijät.
Jätin asiasta tänään kirjallisen kysymyksen ministeri Bernerille helsinkiläisen kansanedustajan Silvia Modigin kanssa.
Kommentteja (1)